Wat is de beste elektrische fiets voor jou?
Wat de beste elektrische fiets voor jou is, hangt een beetje af van wat je wilt voor soort fiets, maar tien tegen één dat een elektrische fiets van Amslod voldoet aan je wensen. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende elektrische fietsen verkrijgbaar dat je snel door de bomen het bos niet meer ziet. Naast het vergelijken van verschillende modellen en merken is het ook goed om op de kosten te letten. De Amslod fietsen prijzen zullen je plezierig verrassen, terwijl de kwaliteit niet onderdoet voor anderen. Dat kun je zelf nalezen bij de Amslod fietsen ervaringen van andere fietsers.
Prijs en kwaliteit
Of je veel en ver fietst of juist je fiets gebruikt voor kort ritjes bepaalt voor een deel wat een goede fiets is voor jouw doel. Dat wordt namelijk erg bepaald door de soort accu van je fiets. Hoe groter de capaciteit van de accu hoe verder je ermee kunt fietsen zonder op te laden. Dat bepaalt ook een deel van de prijs. Ook de levensduur van de diverse accu’s verschilt nogal. Duidelijk is dat dat ook van invloed is op de prijs. Toch zegt het niet altijd alles. Er zijn goede en toch goedkope e-bikes. Wanneer de tussenhandel wordt overgeslagen en levering min of meer rechtstreeks van de fabriek plaatsvindt, scheelt dat vaak in de prijs. Daarnaast kunnen natuurlijk ook goedkopere onderdelen gewoon goed zijn. Verder hangt het erg van het toekomstig gebruik af hoe intensief de fiets en zijn onderdelen belast worden.
Soorten motoren
Een ander belangrijk onderdeel van een elektrische fiets is de motor. Tegenwoordig is de middenmotor de populairste soort motor. De middenmotor zit vlak bij de trapas. Dat is goed voor de gewichtsverdeling en de stabiliteit van de fiets. De middenmotor is ook minder storingsgevoelig doordat de rotatiesensor ingebouwd zit. Dat is bij een achterwiel- en voorwielmotor een los onderdeel. Ook andere nadelen van de beide andere soorten motor heeft de middenmotor niet. Voorwielmotoren zijn robuust en goedkoop, maar leiden sneller tot valpartijen. Ook is het moeilijker om de voorband te verwisselen. Dat laatste geldt ook voor de achterwielmotor, maar dan voor de achterband natuurlijk. Ook heeft de achterwielmotor een lager rendement. Al met al leidt dat steeds vaker tot het monteren van een middenmotor.
Een tweedehands e-bike?
Nu er zoveel e-bikes verkocht worden, begint er ook een tweedehandsmarkt te ontstaan voor e-bikes. Het is prima mogelijk een goede tweedehands e-bike te kopen, maar de accu is het aandachtspunt. Net als bij nieuwe fietsen is de vraag: hoeveel kilometer kun je er mee rijden en wat is de capaciteit. Een accu slijt en hoe meer er meer gereden is, des te vaker moet je opladen. Ook weet je niet of de accu beschadigd is door bijvoorbeeld een val. Is het vervangen van de accu het enige dat je aan de fiets moet doen en is de rest van de fiets in orde? Dan kan het honderden euro’s schelen wanneer je een tweedehands fiets koopt.