Vans-Shop-window

Waarom Point of Sale materiaal invloed heeft op de verkoop


Point of Sale materiaal, afgekort POS materiaal is promotiemateriaal dat speciaal gemaakt is voor de plaats van verkoop. Denk bij POS materiaal aan een display, schapkaart, actieverpakking, plafondhanger, standee, lifesize, toonbankdisplay, folderbakje en andere etalagematerialen. Verrassend genoeg gebruiken veel bedrijven hier nog te weinig of geen gebruik van, het kan namelijk een flinke boost geven aan de verkoop.

Communicatie

Je display of banners kunnen klanten meer uitleg geven over je producten en ze kunnen speciale eigenschappen beter benadrukken, dit doen ze via de bedrukkingen die erop kunnen komen. Je moet de klanten kunnen uitleggen wat jouw product bijzonder maakt en waarom ze het zouden moeten kopen.

Stimulatie

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 70% van de aankoopbeslissingen op de winkelvloer zelf wordt genomen, supermarkten hebben hierdoor vaak bepaalde plaatsen in hun winkel gereserveerd waar de producten in de spotlights staan waardoor ze extra opvallen, de klanten kunnen er niet omheen. Wat heel belangrijk is bij POS materiaal is dat de belangrijkste boodschap op ooghoogte moet staan, verder moet het er grafisch uiteraard gelikt uitzien. Ook het gebruik van Fieldmarketing kan een extra impuls toevoegen. Fieldmarketing is een verkooptechniek waarbij direct contact wordt gemaakt met de klant door middel van proefstations. De Pos materiaal ondersteunt deze verkooptechniek en stimuleert hierdoor ook de verkoop.

Aandacht

Bij nieuwe producten is het belangrijk dat de klanten van het bestaan afweten, als je een nieuw product gewoon in de schappen zou zetten dan zou het waarschijnlijk bij de meesten niet eens opvallen. Door de opvallende positie en uitstraling met het POS materiaal valt het product gelijk op bij de consumenten en zo worden ze benieuwd wat het precies is.

Ook je naamsbekendheid wordt vergroot, buiten het product wil je uiteraard ook je merk promoten. Door middel van je logo op het POS materiaal te doen zorgt ervoor dat de klant na de actie je logo sneller kan herkennen. Ook zal men sneller producten van dat merk kopen als ze tevreden waren over het gekochte product.

Verkoopcijfers

Het gaat uiteindelijk maar om één ding, en dat zijn de verkoopcijfers. POS materiaal zorgt ervoor dat je product in de spotlights komt te staan, het informeert de klanten over wat het is en het gebruik ervan. Buiten dat het invloed heeft op de koopimpuls van de klanten vergroot het ook je naamsbekendheid, resultaat op lange termijn dus.

 

 

You may also like

LEAVE A COMMENT

About me

Mariane

Mariane

Hi! Wat leuk dat je op mijn blog komt kijken! Ik ben Mariane, mama van een koningskoppel. Bblogt.nl is niet zomaar een mamablog. Met veel leuke tips en de nodige dosis herkenning wil ik moeders inspireren om te genieten van de kleine dingen in het leven met hun gezin. Met een vleugje humor en een snufje creativiteit brengt Bblogt.nl een glimlach op het gezicht van elke moeder. Veel plezier!