Opkomst van social mediatrends in Groningen
De invloed van social media in de stad Groningen is afgelopen jaren erg gegroeid. Groningen is een stad bekend om het studentenleven, innovatieve bedrijven en haar cultuur. Een perfecte basis voor het opzetten van social mediatrends dus! In deze blog bespreken we opvallende trends van social media in Groningen.
- Lokale hashtags en geotags
Een van de meest bekende trends op dit moment in Groningen is het gebruik van lokale hashtags en geotags. De tags zoals #Groningen of #DiscoverGroningen zijn heel erg populair geworden afgelopen tijd. Hashtags helpen niet alleen bij het categoriseren van de content maar dragen ook bij aan een betere zichtbaarheid voor lokaal publiek. Geotags zijn tags van de locatie. Dit is heel belangrijk voor bijvoorbeeld restaurants of evenementenlocaties omdat ze meer publiek kunnen aantrekken die bijvoorbeeld specifiek opzoek zijn naar informatie binnen de stad.
- Micro- influencers in Groningen
In groningen is er een groeiende invloed door micro- influencers. Hoe grote influencers vaak wereldwijd publiek aantrekken zijn micro- influencers vaak mensen met een kleine volgersbasis die wel heel betrokken zijn. Ze richten vaak op nichemarkten zoals lokale catering, mode of evenementen die in Groningen plaatsvinden.
- User- generated content (UGC)
Bedrijven in Groningen gebruiken steeds vaker UGC om hun merk te promoten. UGC betekent alles van bijvoorbeeld klantreviews, foto’s of blogposts die door gebruikers wordt gemaakt. Het is erg populair omdat het heel betrouwbaar is en je authentieke ervaringen krijgt van echte klanten. Daarom moedigen cafés of winkels ook hun klanten graag aan om de ervaring te delen op social media.
- Community building
Naast hashtags, micro- influencers en UGC is cummunity building ook een belangrijke trend. Hierbij ben je bezig met het oprichten van een loyale en betrokken online gemeenschap, waar bedrijven in Groningen zich ook steeds meer op richten. Dit doen ze door interactie te bevorderen via comments, likes of directe berichten. Ook kan door het organiseren van bijvoorbeeld workshops of andere evenemnten online connecties in de echte wereld te verstereken. De nadruk ligt hem dus vooral op het opbouwen van relaties inplaats van alleen meer volgers willen krijgen.
- Stories en tijdelijke content
Tegenwoordig is het gebruik maken van stories op facebook of instagram ook erg populair bij Groningen. Hiermee kan je op een snelle maar impactvolle manier volgers betrekken. Zo kunnen bedrijven aankondigingen doen, live gaan tijdens evenementen of bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen filmen. Het creëert een gevoel van exclusiviteit wat weer de betrokkenheid van volgers verhoogt.
Social media in Groningen
De social media trends in Groningen trekken steeds meer naar de authentieke, betrokken en lokale vorm van online interactie. Er wordt strategische zetten gemaakt door het gebruik van bijvoorbeeld hashtags en geotags maar ook de opkomst van micro- influencers en UGC geven bedrijven een manier om hun publiek te betrekken in Groningen. Door mee te doen aan deze trends kan iedereen profiteren van de kracht van social media marketing in Groningen!
Comments are closed here.