Linkbuilding
De kracht van linkbuilding
Linkbuilding, klonk tientallen jaren geleden nog als een ruilhandel. Link van mij op jouw website en een link van jou op mijn website. Het bouwen aan links dus naar je website. Hoewel deze vorm van linkbuilding nog zeker wel voorkomt, zijn er tegenwoordig nog vele andere vormen. Niet voor niets, want aan de ene kant wordt Google steeds slimmer en aan de andere kant worden bedrijven die aan linkbuilding doen, ook steeds slimmer.
Waarom andere methodes?
In het begin zag Google bij de bovenstaande beschreven methode van linkbuilding als een waardevermeerdering van beide websites. Dat kan het nog steeds wel zijn, maar Google heeft ook door dat websites die dit willekeurig toepassen, dit puur doen om het bouwen aan links en niet echt waardevoller worden. In dat geval maakt het je website dus niet altijd meer sterker.
Het wordt door Google wel als sterk gezien als er veel links van andere websites naar jouw website gaan. In het bijzonder als het een website is dat inhoudelijk relevant is voor jouw website. Ook als de website die naar jouw website linkt veel bezoekers heeft, geeft dat meerwaarde aan jouw website.
Meerwaarde is natuurlijk belangrijk voor het met de juiste zoekwoorden gevonden worden in Google.
Wanneer zorg je voor meer links?
Het bouwen aan links kan om diverse redenen belangrijk zijn. Soms zijn er websites die soortgelijke namen hebben. Als er dan iemand jouw bedrijf wil zoeken, kan het zijn dat jouw websites een stuk lager in de zoekresultaten staat en daardoor slecht vindbaar is. Het bouwen aan links kan er dan voor zorgen dat je website weer wat hoger kan komen in de zoekresultaten.
Linkbuilding kan ook van belang zijn om je expertstatus te verhogen. Als iemand via een relevante website naar jouw website komt, is de kans daarbij ook groter dat jouw bedrijf als belangrijk wordt gezien op inhoudelijk gebied. Daarnaast heb je zo ook meteen bezoekers die daadwerkelijk interesse hebben in je vakgebied.
Er zijn nog andere redenen mogelijk om in te zetten op het bouwen aan links. Zo kun je bijvoorbeeld voor linkbuilding kiezen als je op je website SEO-teksten te gekunsteld vindt. SEO-teksten zijn geoptimaliseerd voor Google, maar dat heeft soms als gevolg dat een schrijver er woorden voor Google in wil zetten, die echter het lezen van een artikel minder prettig maken. Met name teksten met interviews, maar ook bijvoorbeeld productteksten voor bijvoorbeeld een massageolie, kunnen anders erg gemaakt overkomen. Doordat je de teksten van de website dan niet helemaal goed kunt optimaliseren, kun je je bezoekersaantallen op de website via linkbuilding dan toch nog verhogen.
Er zijn ook ondernemers die deels om principiële redenen gebruik maken van het bouwen aan links. Zij maken dan gebruik van websites met kwalitatief hoogwaardige content die relevant is voor de branche van het bedrijf. Het opbouwen van expertise en netwerken is hier van belang. Zo komen ze met hun inhoud goed naar voren in de zoekresultaten. Linkbuilding is dus niet alleen, zoals dat vroeger ging, een soort makkelijk trucje, het is een strategie die inhoudelijk interessant kan zijn.