Growth Hacking mindset implementeren. Wat heb je eraan?
Growth Hacking, weer zo’n nieuwe term binnen het online-marketing jargon. Wat is Growth Hacking vraag je je misschien af? Growth Hacking is een manier van werken welke zich focust op het bereiken van de “de Noordster” een vooraf vastgesteld einddoel. Om dit doel te bereiken worden er géén uitgebreide marketingstrategieën en jaarlijkse tactische marketingplannen opgesteld, maar wordt er juist op basis van hypothetisch onderbouwde experimenten in korte sprints getest hoe de optimale “product market fit” kan worden behaald.
Maar waar zit het voordeel dan in?
Het absolute voordeel zit hem in de enorme wendbaarheid die een organisatie aanneemt wanneer deze een Growth Hacking mindset implementeert. Door een houding aan te nemen waarin men gezamenlijk constant wil leren en verbeteren is een organisatie veel beter in staat om in het spelen op macro-economische veranderingen. Dit aspect wordt natuurlijk met de dag relevanter, gezien de huidige ontwikkelingen op het wereldtoneel.
Werkt dit voor iedereen?
Nou…. het werkt voor bijna iedereen. Deze manier van werken kom je het vaakst tegen in de zogenaamde SaaS bedrijven (Software as a Service). Binnen deze bedrijven is een Growth Hacking mindset van cruciaal belang. Zodra een SaaS bedrijf hun product market fit heeft vast kunnen stellen is het van belang om in een zo kort als mogelijke tijd, zoveel als mogelijk gebruikers te vergaren. Lukt dit niet, dan is de kans groot dat het bedrijf geen langdurig bestaansrecht heeft.
Maar niet alleen SaaS bedrijven maken hier gebruik van, ook steeds meer conventionele bedrijven zien de noodzaak van een agille strategie in. Juist omdat de wereld steeds sneller lijkt te veranderen.
Hoe kan ik een Growth Hacking mindset implementeren?
Allereerst door je goed in te lezen over het onderwerp. Zo’n 3 jaar geleden was er nog maar erg weinig informatie online te vinden over Growth Hacking, dit is inmiddels gelukkig drastisch veranderd.
Heb je een goed idee wat het onderwerp inhoudt, maar weet je nog niet hoe je dit het beste handen en voeten kunt gaan geven binnen jouw eigen bedrijf? Dan is het verstandig om een externe specialist in te schakelen. Die kan iedereen binnen het bedrijf stapsgewijs begeleiden, om gezamenlijk een nieuwe houding een structuur aan te leren. De externe autoriteit van een derde partij scheelt jouw als initiatiefnemer ook een hoop kopzorgen. Er zijn twee absolute top agency’s in Nederland. Eéntje in de Randstad: Growth Hacking Agency in Amsterdam en ééntje in het hoge noorden: Growth Hacking Agency in Groningen
Comments are closed here.