Voedingsschema combineren met fitnessen

Voedingsschema combineren met fitnessen


Een doelstelling is er in alle soorten en maten. Zo kun je je spiermassa vergroten, een sixpack creëren of je wilt afslanken. Heb je een doel voor jezelf gesteld en wil je weten wat een voedingsschema daarin voor jou kan betekenen? Lees het hier!

Spiermassa vergroten

Om meer spiermassa te creëren moet je eten. Als je meer spiermassa wilt aankomen dan zul je elke dag meer calorieën moeten eten dan dat je verbrand. Voor maximale spiergroei kun je 200 tot 500 kilocalorieën boven op je calorieën per dag eten. Je beperkt hierdoor de toename van lichaamsvet en bouw je sneller spiermassa op. Vervolgens deel je de calorieën in in de juiste macronutriënten. Je deelt het in eiwitten, koolhydraten en vetten die je per dag nodig hebt. Dit kan lastig zijn om te doen en daarom kun je het beste een voedingsexpert inschakelen die een voedingsschema voor je kan maken. Elk lichaam is anders en elk lichaam heeft dus anderen hoeveelheden nodig. Een grove schatting voor mannen is dat zij 20 procent vetten, 30 procent eiwitten en 50 procent koolhydraten nodig hebben. Voor vrouwen is dit iets anders, omdat zij meer spiermassa aanmaken als hun voedingsschema meer vetten bevat en minder koolhydraten. De verdeling voor vrouwen is daarom 30 procent vetten, 30 procent eiwitten en 40 procent koolhydraten.

Een sixpack

Een sixpack creëren is niet makkelijk. Je zult hiervoor veel moeten doen en veel moeten laten. De beste manier om een sixpack te creëren is om veel te sporten en goed op je voeding te letten. Iedereen heeft buikspieren, maar niet bij iedereen is dit zichtbaar. Dit komt, omdat je een laag vetgehalte moet hebben waardoor de spieren zichtbaar zijn. Gezonde vetpercentages voor mannen ligt tussen de 15-20 procent en voor de vrouwen ligt dit tussen de 25-30 procent. Een vetpercentage van ongeveer 12 procent laat je buikspieren goed zien. Wil je dat je sixpack goed zichtbaar is dan kan het zijn dat je je vetpercentage naar beneden moet brengen. Enkele tips om dit te doen zijn:

  • Ontbijt goed
  • Eet regelmatig
  • Eet voldoende eiwitten
  • Drink voldoende water

Als je een voedingsschema neemt dan is het dus belangrijk dat je daarin let op je ontbijt. Je hebt een nacht niet gegeten en dus heeft je lichaam koolhydraten en eiwitten nodig. De eiwitten zorgen ervoor dat je spieren herstellen als je buikspier oefeningen hebt gedaan. Drink daarbij ook voldoende water. Het water zorgt ervoor dat je een vol gevoel krijgt waardoor je minder behoefte hebt aan eten. Ook helpt het water voor voldoende hydratatie dat je nodig hebt als je aan het sporten bent.

Afslanken

Er zijn meerdere manieren om af te vallen. Zo kun je stoppen met koolhydraten eten of al je calorieën tellen. De meest voorkomende manier van afslanken is om regelmatig te sporten en op je voeding te letten. Op je voeding letten is essentieel als je wilt afslanken. Je kunt natuurlijk proberen om je huidige voedingsschema vol te blijven houden en meer te gaan sporten, maar je zult erachter komen dat je lichaam niet de juiste brandstof krijgt. Er wordt ook wel gezegd dat als je wilt afslanken 70 procent de voeding is en 30 procent het sporten. Het is dus belangrijk dat je goed over je eten nadenkt en een voedingsschema is daarbij handig. In een voedingsschema staat onder andere:

  • Hoeveel je mag eten
  • Wanneer je mag eten
  • Welke snacks je mag eten

Als je wilt afslanken dan is het belangrijk dat je op je calorieën let. De bedoeling is dat je minder calorieën eet waardoor je afslankt. De hoeveelheid dat je eet, is dus belangrijk. Ook wanneer je eet, is belangrijk. Je wilt bijvoorbeeld niet net voor het slapen gaan nog stevig eten. Je stofwisseling is ‘s nachts langzamer waardoor je lichaam je eten minder snel verwerkt. Ook is het handig om te weten welke snacks je mag eten. Je wilt namelijk niet dat je aankomt door het eten van de verkeerde snacks.

You may also like

LEAVE A COMMENT

About me

Mariane

Mariane

Hi! Wat leuk dat je op mijn blog komt kijken! Ik ben Mariane, mama van een koningskoppel. Bblogt.nl is niet zomaar een mamablog. Met veel leuke tips en de nodige dosis herkenning wil ik moeders inspireren om te genieten van de kleine dingen in het leven met hun gezin. Met een vleugje humor en een snufje creativiteit brengt Bblogt.nl een glimlach op het gezicht van elke moeder. Veel plezier!